monasblandning.blogg.se

Diverse tankar om tillståndet i vardagen och världen. Plus en del gamla blogginlägg och krönikor från mina år inom dagspress.

Inte många tårtor denna dag

Publicerad 2015-02-20 13:53:59 i Allmänt, Media,

Det är glest mellan upplagetårtorna i dagens tidningsvärld. Den statistik som nu presenterats visar att endast två av landets sexdagarstidningar har ökat upplagan - Sydöstran och Nya Wermlandstidningen. Kollegan och gode vännen Gunnar Svensson, chefredaktör på Sydöstran, säger bland annat: "Om en produkt inte säljer är det inte köparen det är fel på, utan produkten". http://www.sydostran.se/blekinge/sydostran-plus-100-ex/
Vad som är felet med produkterna kan man lägga mycket tid och energi på att diskutera - och försöka ändra på. Under tiden försvinner läsarna, och pengarna. I veckan kom beskedet att Dagbladet i Sundsvall läggs ner vid månadsskiftet, efter att länge ha kämpat med vikande ekonomi. I stället erbjuds kunderna Sundsvalls Tidning. Båda titlarna ingår i koncernen Mittmedia, som nyligen aviserade att redigeringen för samtliga tidningar centraliseras - något som ska spara pengar och tjänster.
Samtidigt satsar Mittmedia målmedvetet på de digitala plattformarna, precis som de flesta av landets övriga medieföretag. Men vägen till digital lönsamhet, och vinst, den är fortfarande lång.
Förra året, på min dåvarande arbetsplats Laholms Tidning, firade vi en upplageökning med hundra exemplar. En anpassning av produkten, hårt och engagerat arbete internt och externt, plus rabatterbjudanden och andra förmåner gav signal om att den negåtgående trenden kunde vara möjlig att vända.
I år är tyvärr tappet stort, minus 200 exemplar - i procent -7,4. Det kan jämföras med minskningen för länskollegerna Hallandsposten (-800 ex, -2,8 procent) och Hallands Nyheter (-1 100 ex, -4 procent). Dessa två ingår i Stampen-gruppen SLM som alldeles nyss har centraliserat en stor del av sin produktion, naturligtvis för att nå rationaliseringsvinster.
"För mycket Göteborg", säger trogna HP-läsare i bekantskapskretsen. Och jag minns 2009, när en enig läsarskara protesterade mot en omgörning med orden "För mycket Skåne". Nej, det är ingen enkel resa...
Numera står jag ju vid sidan av branschen, men har förstås kvar det professionella intresset och engagemanget. Och jag noterar att det för allt fler titlar också har börjat redovisas siffror för digital publikation - det ska bli intressant att följa! För hur mycket än papperskramarna stretar emot är realiteten den att läsare och pengar finns i den digitala världen. Omställningen har i de allra flesta fall påbörjats och hos många börjat visa resultat. Men andra aktörer tycks tro att det där med internet är en övergående fluga...
Någonstans i de senaste dagarnas flöden på sociala medier menade någon att det där med upplagesiffror är helt passé och att det egentligen bara är ett fåtal som bryr sig. Visst, räckviddssifror (de mäts av Orvesto) används också flitigt, inte minst som säljargument mot annonsörer. Men upplagesiffrorna visar trots allt hur många abonnenter som anser produkten värd att betala för. En produkt som till allt större kostnad ska tryckas och köras ut till brevlådorna - samtidigt som färre vill betala för den tjänsten.
Men åter till Sydöstran. Var det någon som trodde att det bara handlar om papperstidning borta i Blekinge? Fel. I början av februari var det premiär för live-tv-sändning. Här pratar vi digitalt fokus! Det är bara att gratulera! Och jag skulle tro att de firar med tårta i dag.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela